J. Korean Soc. People Plants Environ Search

CLOSE


J. People Plants Environ > Volume 18(5); 2015 > Article
초등 교과 내 통합교육을 위한 플라워 디자인 프로그램 개발 및 분석

ABSTRACT

This study analyzes the design elements and principles of flower arrangement to develop programs that can be applied to elementary after-school and aims to demonstrate its effectiveness through a questionnaire. For the study, analyzes of flower design elements and principles through a literature and previous studies that about gardening activitie’s impact on children. In addition, analyzes the elementary school curriculum and extracts the flower design elements and principles that can be connected to the elementary curriculum to develop the flower arrangement program. Developed programs are proven by conducting surveys for theirs fitness as elementary after-school program and children's anticipated preference for 20 elementary school teachers and 20 lecturer who directly teach the after-school classes in the elementary school. The results were as follows. First, flower design elements and principles of design and flower arrangement theory was connected with the elementary school curriculum. Second, by analyzing the elementary school curriculum that can be connected flower design, develop flower design after-school programs in 15 periods. Programs are five associated with design elements and principles, five about color that most associated with elementary curriculum and five about trends and lifestyle associated with flowers. Developed programs are limited to the possible level that applies to the elementary after-school classes about cost, time, and technology. Third, the programs are proven by teachers and after-school classes lecturer. According to survey results, the art is the most relevant to flower design and developed 15 programs were proven their suitability to elementary after-school programs.

서론

1995년 교육개혁의 일환으로 도입된 다양한 통합교육 프로그램 은 ‘사교육비 절감’이란 사회 경제적 목적하에 최근에는 아동 개개 인의 소질, 특기 신장, 적성을 계발하기 위한 목적으로 운영되고 있 다(Kim, 2010). 하지만 현재 여러 학교에서 시행되고 있는 학교 프 로그램 운영에 관한 연구에 의하면 학교시설의 미비와 다양한 교육 프로그램의 부재 등 운영상의 문제점이 있는 것으로 드러났다 (Ahn, 2008). 특히 특정 주제를 중심으로 한 주제중심 통합교육은 주제와 관련될 수 있는 정규 교과들이 소주제망을 형성하여 학년 및 연관과목에 통합되어 비정규 교과과목을 정규교과에 녹여 교육 시킬 수 있는 통합교육 학습법이다(Son, 2005; Jang, 2006). 이는 과학, 수학과 같이 분리된 교과로 다루어지는 것이 아니고 주제와 관련지어 교과 영역이 통합되어 다루어지며 특정주제와 이와 관련 된 다양한 소주제가 내포될 수 있어 방과후에 비해 비정규 컨텐츠 들도 비교적 심도 있게 교과과정 내에서 다루 수 있는 학습법으로 도입되고 있다(Kwack, 2007). 원예 관련 교육의 경우 자연이 주는 다양한 포함적 사고는 미국 등을 중심으로 통합교육형태로 개발되 고 있다. 특히 미국 내 토지증여대학(land-grant university)의 대 외 아동원예 프로그램은 대표적인 것으로 원예활동 등의 교과 적용 성을 높이고 학습량과 난이도 등이 학교 현장의 실습 여건 등에 맞 게 조절되고 있다(Lewis, 1994; Kwack, 2006). 이에 관한 대표적 연구로서 Cooperative extension 프로그램인 원예활동의 통합교 과적 적용(Integrating Gardening into the Elementary School Curriculum: Meeting the SOL's of Elementary School Student)’ 에 관한 연구를 들 수 있다(DeMarco et al., 2000). 그러나 국내에 서는 초등교육과정에서 원예를 도입하기 위한 가장 현실적인 대안 으로 원예활동과 관련된 통합교육 프로그램이 거의 전무한 실정이 며 특히 현재 다수의 디자이너 및 사회적 관심을 받고 있는 플라워 디자인 프로그램은 아동을 위한 체계적인 연구가 뒷받침되지 못하 고 있으며, 초등 교육 환경과의 연계성 등에 대한 연구가 필요하다. 플라워 디자인 활동을 통해 실제로 아동의 미의식이 함양되었고 (Lee, 2012), 주의집중력(Lee et al., 2013)과 정서지능도 높아진 다는 연구결과(Woo, 2011)가 있기 때문에 앞으로 더 많은 연구와 체계적인 프로그램 개발과 적용이 요구될 것이다. 초등 실과 5학년 교과서에서도 플로리스트 직업 소개 내용이 추가 되는 등 시대적 흐름이 교육에도 반영되고는 있으나(Kim, 2004), 미국이나 영국, 프랑스에서는 아동대상 플라워 디자인 코스가 많이 개발되어 있는 데 반해(Kim, 2000) 우리나라는 아동대상 플라워 디자인 프로그 램을 찾아보기 힘들다. 따라서 본 연구에서는 교과서 분석을 통해 플라워 디자인과 초등학교 교육연계 가능한 단원과 교육 내용을 구 성하여 교과 내 주제 중심 교과 통합교육 프로그램을 개발하였다. 또한 교과 내 통합교육 프로그램으로서 적합한 형태의 플라워 디자 인 프로그램을 개발한 뒤 초등 교사를 대상으로 설문조사를 실시한 뒤 설문결과를 분석하여 프로그램의 실효성을 입증하는데 그 목적 을 두었다.

연구 방법

1. 연구 대상 및 연구 범위

본 연구에서는 플라워 디자인 관련 서적을 분석하였으며(Park, 2002) 분석의 기준으로는 플라워 디자인 요소에 해당하는 형, 선, 공간, 질감, 색을 분석하였고 플라워디자인 구성 원리로는 조화, 초 점과 강조, 균형, 비례, 율동, 통일, 대비를 추출하여(Kim, 2009) 초 등 교과 내 통합교육을 위한 플라워 디자인 프로그램을 개발하고자 하였다.
초등학교 교육과정과 연계 가능한 단원과 교육 내용의 분석을 위하여서 플라워 디자인 연계 내용의 교과목으로 국어, 수학, 과학, 미술이 빈도가 가장 높게 나타나 분석대상 교과로 정하였다. 이때 국어와 수학, 과학은 국정교과서로 분석하였으며, 미술은 검정교 과서 종류 중 천재교육 교과서(Rhyu et al., 2014)를 분석하였다. 분석 대상 교과서는 분석대상 교과서 모두 2014 국가교육과정을 대상으로 하였다(Table 1).
Table 1.
Analysis of flower design principle element of floral design education program as elementary integrated education.
Floewer design factor Form, line, space, texture, color
Floewer design principle element Composition, harmony, focal point, accent, balance, proportion, rhythm, unity, contrast
초등교육과정상의 교과통합교육형 플라워 디자인 연계 내용을 분석하기 위하여 초등학교 1학년부터 6학년까지의 전 공통 교육과 정상의 교과목과 단원을 분석하였다. 교과분석 시에는 각 교과 내 에서 다양한 플라워 디자인 원리를 종합적으로 가르칠 수 있고 이 론이 아닌 활동도 연계할 수 있는 교과연계성과 수업실용성이 높은 단원만을 선별하여 통합교육 프로그램으로서의 실효성을 고려하 였다.
설문조사는 초등교사 40명을 대상으로 하였으며 설문지 문항은 기본 사항에서 교사 성별, 연령과 담당 학년, 과목 등을 문항내용에 포함시켰다. 설문지는 크게 기본 사항과 플라워 디자인 관련 문항, 플라워 디자인 교과 관련 정도 문항, 학년·교과별 플라워 디자인 개 발 가능성 관련 문항, 플라워 디자인 프로그램 종류별 아동 선호도 예상 문항으로 구성하였으며 자세한 문항내용은 Table 2와 같다. 플라워디자인의 방과후 프로그램으로의 개발 가능성 및 선호정도 는 Likert 5점 척도를 사용하였으며 신뢰도는 .740으로 나타났다.
Table 2.
Scheme the questionnaire of floral design education program as elementary integrated education.
Item Contents Lower contents

Basic data
  1. Gender

  2. Age

  3. Grad/subject/class

  4. Art class

  5. Concern in design

  6. Concern in flower design

  7. plant availability

Male, female
20'. 30', 40', 50', 60'
Grad/subject/glass
Yes/no
Lickertis scale by 5 points
Lickertis scale by 5 points
Lickertis scale by 5 points

Flower design programc 1. Advantage of flower design for afterschool program A multiple-choice method
Reason for selection (1) A multiple-choice method
Reason for selection (2) A multiple-choice method
Reason for selection (3) A multiple-choice method
2. Problem for afterschool program A multiple-choice method

Course of study related flower design
  1. Applicability by class

  2. Reason for selection

Lickertis scale by 5 points
Subjective question

Development potential by grade and subject
  1. Degree of development possibility for after√school program

  2. Reason for selection

Lickertis scale by 5 points
Subjective question

Flower design program by preference Design element, principle program (5 item) Lickertis scale by 5 points
Color program (5 item)
Material and style program (5 item)

2. 자료 분석 방법

초등교육과정상의 교과통합교육형 플라워 디자인 연계 내용을 분석은 다양한 플라워 디자인 원리를 교과연계성과 수업실용성이 높은 단원만을 선별하여 통합교육 프로그램으로서의 실효성을 백 분율로 분석하였다. 설문지는 2015년 3월 1일부터 20일까지 교사 40명을 대상으로 진행하여 40부의 설문지를 회수하였다. 회수된 설문지는 SPSS WIN(ver. 18.0) 통계 프로그램을 이용하여 분석 하였다. 각각의 설문의 내용은 점수의 평균 및 표준편차를 기술통 계의 방법으로 산출하고 독립 t-검증을 실시하여 교사의 문항에 대 한 평가 정도를 알아보고자 하였다.

연구결과 및 고찰

1. 플라워 디자인 연계단원 분석 및 교육 프로그램 개발

분석한 플라워 디자인 원리와 요소를 초등학교 교육과정과 연결 시켜서 교과 내 통합용으로 교육할 수 있는 연계단원 및 프로그램 을 개발하였다. 초등 교육과정에 플라워 디자인을 가르칠 수 있는 연계 부분은 학년과 학기, 단원명 및 학습내용으로 나타내었으며 여기에 플라워 디자인 원리와 적용 가능한 플라워 디자인 활동을 연계한 내용은 다음과 같다(Table 3).
Table 3.
Design elements and connected curriculum.
Grade Semester Subject Unit and study contents Flower design principle Applicable flower design activities

1 1 Mathematics Unit 2. Shapes Form, accessories, composition, harmony
  • -Appreciating different shapes of flower design

  • -Designing container using shapes

  • -making hanging pot

  1. Finding box, column, ball shape

  2. Making an interesting form using shapes


1 2 Mathematics Unit 2. Shapes Form, accessories, composition
  • -Designing container using square, triangle, circle shape

  • -Square, triangle, circle shaped flower arrangement on a floral foam

  1. Finding square, triangle, circle shape

  2. Making an interesting form using square, triangle, circle shape


2 1 Mathematics Unit 2. Shapes Form, Line, composition
  • -Making wreath using shapes

  • -Round shaped flower design using properties of circle

  • -Trimming flower materials by Length Guessing

  • -Making different length garland

  1. We can understand what 'circle' is

  2. We can understand what 'triangle' is

  3. We can understand what 'square' is

Unit 4. Measuring the length
2 Length comparing using different ways
3 Length measuring using the body

3 1 National Language Unit 7. Recalling what I know General principle of flower design composition
  • -Expressing my experience through Ffower design work

  • -Expressing my face (expressing-color, shape etc. by flower work)

1. Expressing what i know or experienced by writing

Mathematics Unit 2. Plane Figure Form, line
  • -Decorating on rectangular container

  • -Decorating on square container

  1. Understanding segment, half , straight line

  2. We can understand what 'rectangle' is

  3. We can understand what 'square' is


Art (1st,2nd semester in common) Unit 1. Myself and the World Elements of Flower design and general principle of its composition
  • -Making watermelon fruit salad using flower ice

  • -Making fruit bibimbap

  • -Expressing the scent of a material by art work

  • -Making a flower arrangement which gives a cool, warm sense

  • -Expressing rhythm by color variations of flower design materials

  • -Designing a cloth using flower pattern

  • -Making a dish garden for my room

  • -Expressing a pleasant experience during the day by art work

  • -Happiness, sadness (coloring a same picture of a flower work differently)

  • -Understanding the principles and elements of modeling by appreciating a flower design work

  • -Appreciating flower design work with various color and shape with making a concept of my own work

  • -making a flower design work which gives a cool, warm feeling

  • -understanding various flowers and designing my own flower mark

  • -Being a designer (applying flower on cloth or other daily supply design)

  • -Designing wallpaper for my room (using the shape of petal, seed etc.)

  • -Making different shaped wreaths

  1. Chapter 1 Experiencing five senses (feeling different surrounding objects by seeing, smelling, tasting, hearing, touching)

  2. Chapter 2 Sense-playing (expressing scent, flavor using different materials)

  3. The world of light and modeling

  4. Color with feelings - 10 color wheel, color with warm or cool feeling, expressing rhythm using color

  5. Distinctive idea - patterns in our daily lives (finding surrounding patterns, decorating patterns, making gift box)

Unit 6. Natural environment and art 1. While walking through the forest(Making with Natural Materials)
Unit 7. Expressing my experience 1. Happy Day(Making a work with my experience)
Unit 11. To the world of Design
1. Shall we design more clearly? (Understanding the process of design and designing a pictograph and Mark)

2 Mathematics Unit 3. Circle Form -Making a round-shaped flower design using properties of circle
1. Understanding the center of the circle and radius, Drawing a circle using compass, Understanding the properties of radius and diameter
4 1 Mathematics Unit 3. Angle and Triangle 1. Comparing the size of angle, Guessing the size of angle Line, proportion -Arranging flower on a flower foam by changing the angle of it

Science Unit 2. Life Cycle of Plant 1. Understanding the growth of Flower and Fruit Elements of flower design and general principle of its composition
  • -Understanding flower and fruit's life cycle which is used in a art work

  • -Making a flower work (flower arrangement, basket etc.) about plant's life cycle


Art (1st,2nd semester in common) Unit 2. The World of Modeling and Light 1. Line, shape, color and light (understanding the concept of line, shape, color by appreciating a art work / expressing while thinking about the harmony of line, shape, color) Form, line, color, composition, proportion,
  • -Finding line, shape, color in a flower design work

  • -making a hanging pot

  • -designing while thinking about the harmony of line, shape, color

  • -drawing a flower

  • -making different shaped wreaths

Unit 7. Expressing my observation 1. Looking far and close (drawing tree and little plants)

Unit 2. To the world of Modeling 1. What feeling it gives when different colors meet? (Finding similar and opposing color in the nature) Color, harmony -Appreciating after making a similar and opposing colored work

2 Mathematics Unit 2. Vertical and Parallel 1. Understanding verticality and perpendicular, drawing parallel lines Form, line -Making flower design work appreciating an art work which uses different kinds of line and shape
Unit 3. Polygon 1. We can understand what 'trapezoid', 'parallelogram', 'diamond', 'rectangle and square', 'diagonal line' is

Science Unit 1. The world of plants 1. Observing the appearance and characteristic of a leaf, flower and fruit Elements of Flower design and general principle of its composition -Observing the Leaf, Flower, Fruit used in a Art work and Sketching a plant material which I prefer

5 1 Art (1st,2nd semester in common) Unit 1. color and light Color, general principle of flower design composition
  • -Understanding brightness and chroma by similar colored flowers

  • -Expressing a rhythm by repeating a same colored flowers

  • -Various design using natural materials (ordered, radial, rhythmical, spiral etc)

  1. Harmony, transition, contrast of a color

  2. Brightness and chroma

unit 2. To the world of modeling 1. Expressing by using the elements and principles of modeling

6 1 Mathematics Unit 3. Prism and pyramid Form, composition
  • -Making a prism shaped flower design

  • -Making a pyramid shaped flower design

  1. We can understand what 'prism' is

  2. We can understand what 'pyramid' is


Art (1st,2nd semester in common) Unit 2. To the world of modeling Form, color
  • -Decorating summer, winter kingdom(using cool, warm colored flower)

  • -Decorating the view of fall (using cone, ground cherry, fall-colored flower etc)

  • -Finding the best pair (using matching or complementary colored flower)

  1. Different colors we meet in our daily lives

  2. Understanding the properties and contrast of color


2 Mathematics Unit 2. Cylinder and cone Form, composition
  • -Making a cylinder shaped flower design

  • -Making a cone shaped flowr design

  1. we can understand what 'cylinder' is

  2. we can understand what 'cone' is

초등 교과 중 플라워 디자인 원리와 가장 연계가 되는 단원이 많 은 교과는 미술, 수학, 국어, 과학 이었으며 그 중 미술이 단원연계 성이 가장 높았다. 특히 미술에서는 중학년 이상에서 다루고 있는 조형, 빛, 색, 환경 미술 관련 단원 등이 적합성이 매우 높았다. 수학 에서는 도형, 선, 길이 등 플라워 디자인에서의 조형을 익힌다면 쉽 게 이해할 수 있는 단원들이 분석되었다. 그 외 국어, 과학 등은 직접 적으로 플라워 디자인 원리를 가르치기에는 이론 중심 단원들이 많 았지만 관련성이 타 교과에서 비해서는 높게 발견되었다. 이때 교 과분석에서 교육과정에 직접 꽃 교육이 포함되어 있는 실과는 통합 교과가 아니므로 제외하였다. 플라워 디자인 요소의 첫 번째 형 (Form)에 대한 교과 연계는 연계성 우선 교과들 중 수학교과에서 다루고 있는 다양한 형태관련 단원으로서, 즉 저학년에서는 세모모 양, 네모모양, 둥근모양 등을 다루는 일반 도형 단원들이, 3학년 이 상의 중· 고학년에서는 원, 삼각형, 사각형, 각기둥, 각뿔의 형 (Form)과 관련된 도형 단원이, 미술에서는 다양한 조형의 아름다 움에 관련된 단원이 연계성이 높았다(Table 3). 두 번째 디자인 요 소인 선(Line)에 해당되는 관련 단원은 우선 2학년 수학에서 길이 와 관련된 단원과 미술에서는 조형의 요소 중 선을 다루는 저. 중학 년 관련 단원들이 분석되었다. 특히 2학년 수학에서의 길이 관련 단 원은 플라워 디자인에서 선을 나타내기 위해서는 화형의 골격과 길 이를 숙지해야 하는데 그 과정에서 자연스럽게 수 개념을 연결할 수 있을 것으로 고려되었다. 또 다른 디자인 요소인 질감(Texture) 관련 교과로는 3학년 미술 과목에서 조형요소 중 질감의 내용과 연 결시켜 통합교육 프로그램이 가능하였다. 다음 디자인 요소인 색 (Color)은 Table 3에서 제시된 학년별 전 교과에서 고루 색(Color) 과 관련된 통합교육 프로그램을 만들 수 있었으며 그중 특히 3학년 미술교과에서 10색 상환과 난색과 한색의 개념은 이론 부분에서 자 세히 다루고 있기 때문에 가장 유리한 교과로 고려되었다.
플라워 디자인 원리 중 구성(Composition)은 플라워 디자인 작 품에 조화를 이루면서 체계화 하는 작업으로 1, 2학년 수학에서의 도형 만들기 관련 단원과 미술교과에서 대개 전 학년에서 다루고 있는 조형관련 단원들이 역시 유리한 교과로 고려되었다. 특히 반 구형, 원추형 피라미드 형과 같이 형태(Shape)을 중시하는 웨스턴 플라워 디자인을 통해 이러한 도형개념은 아동들에게 매우 흥미유 발적으로 접근될 수 있을 것으로 고려되었다. 또한 3, 4학년 과학에 서의 식물구조관찰 등을 통해 플라워 디자인 구성에 관한 창의성 있는 수업을 할 수 있을 것으로 고려되었다 다음으로 조화(Harmony), 균형(Balance), 초점(Focal point) 및 강조(Accent)는 역시 미술 전학년 교과에서의 색, 빛. 조형 및 관찰관련 단원 , 중학년 이상 수 학에서의 도형, 길이, 선 관련 단원 등에서 플라워 디자인 시 식물소 재를 효과적으로 사용하여 플라워 디자인 통합교육을 할 수 있다. 율동(Rhythm)은 연계가능 한 초등교과는 5학년 미술에서 선, 형, 색, 리듬, 동세 작품을 감상하고 색종이로 형과 색을 반복하여 리듬 을 표현하는 주제와 연결할 수 있었다.
힉년 별로 연계가능 한 구체적인 플라워 디자인 프로그램은 1, 2 학년은 수학에서 주로 기초도형과 모양 및 선을 가르치는 과정에서 여러 가지 모양을 한 화기, 행잉 및 플로럼 폼 활용 꽃꽂이 작품 디자 인하기, 길이와 선을 활용한 다양한 도형 모양의 리스 만들기, 원의 성질을 이용한 라운드형 플라워 디자인 하기, 길이 어림하기로 꽃 재료 손질하기, 다양한 길이의 갈란드(Garland)만들기 등을 고려 할 수 있었다. 중학년인 3, 4학년에서는 관련 교과가 좀 더 다양해져 서 미술, 수학, 과학 및 국어 등이 연계가 되어 3학년에서는 특히 미 술 교과와 기초 디자인 원리 뿐 아니라 환경 미술 관련 단원을 포함 하고 있어 다양한 생활용품과 관련된 플라워 디자인 활동을 해볼 수 있을 것으로 고려되었다. 특히 환경미술관련 단원과 연계하여 ‘나의 하루 중 즐거웠던 기억을 작품으로 표현하기’, ‘기쁜 느낌, 슬 픈 느낌(같은 꽃 작품 그림에 색를 다르게 칠하여 표현하기)’와 같 은 프로그램은 교과와 연계된 창의적인 학교 플라워 디자인 프로그 램으로 고려되었다. 고학년인 5, 6학년도 과목종류는 동일하였으 나 연계된 교과특성과 내용에 맞추어 보다 고차원적인 기하원리 및 도형 등과 연계하여 플라워 디자인 요소와 구성원리를 적용할 수 있는 수학단원과 연계한 프로그램과 디자인을 의, 식, 주 등과 연결 하여 생활밀착형으로 가르칠 수 있는 미술 교과통합형 플라워 디자 인 프로그램 등을 개발하였다(Table 3).

2. 플라워 디자인 교육용 연계교과와 단원 및 프로그램 개발 적합성

초등학교 통합교육용 플라워 디자인 교육을 위한 관련 교과와 단원 및 프로그램의 개발 적합성에 대하여 알아보고자 교사를 대상 으로 분석한 결과는 다음과 같다.
교사들을 대상으로 플라워 디자인 도입을 위한 통합 교과 관련 정도를 알아보고자, 국어, 도덕, 사회, 수학, 과학, 실과, 체육, 음악, 미술, 영어, 창체 등의 여러 교과와 플라워 디자인의 교과 통합가능 성을 비교하였다(Table 4).
본 연구 결과와 같이 현장교사들은 미술을 플라워 디자인 프로 그램으로 적용하기 가장 좋은 교과로 응답하였다(Table 4). 이는 미술 교과의 특성상 디자인 관련 내용이 가장 많이 포함되어있기 때문이며 색상과 정물화 관련 내용으로 연결하여 프로그램을 개발 할 수 있다고 응답 하였다. 또한 공간과 생활 디자인 영역에서도 지 도 가능하다고 응답했다. 그 다음으로는 실과와 창체가 적용하기 좋은 교과라고 응답하였으며, 모든 교과목 중에 체육의 적용 가능 성을 가장 낮게 인식하고 있었다. 실과는 식물 재배 단원에서 지도 가능하다는 서술형 응답이 많았으며, 창체에서는 자유로운 교육내 용 편성이 가능하기 때문에 미술과 연계한 운영이나 창의성을 신장 하기 위한 내용으로 지도 가능하다고 응답하였다.
Table 4.
Teacher's recognition of probability of applying flower design as integrative education.
Division N Mean SD t p

National Language 36 3.11 .950 -11.936*** .000
Ethics 35 3.29 .825 -12.293*** .000
Social Study 34 2.91 .866 -14.064*** .000
Mathematics 34 2.88 1.066 -11.579*** .000
Science 34 3.88 .808 -8.068*** .000
Practical Art Education 37 4.57 .728 -3.613** .001
Physical Education 34 2.26 .790 -20.178*** .000
Music 34 2.91 .965 -12.617*** .000
Art 37 4.70 .520 -3.479** .001
English 34 3.06 .694 -16.316*** .000
Creative Activity 35 4.57 .698 -3.632** .001

* p<0.05

** p<0.01,

*** p<0.001

Table 5에서는 본 연구에서 분석된 학년별 연계교과 및 관련 단 원에 대한 플라워 디자인 통합교육 프로그램 개발 가능성에 관해 조사한 결과를 나타내었다.
플라워 디자인 연계단원에 대한 교사들의 선호도를 분석한 결과 (Table 5) 분석된 연계단원 중 현장교사들은 3학년 미술교과의 6단 원 자연 환경과 미술(자연 재료로 만들기)의 단원에 대해 플라워 디 자인 통합교육 프로그램 개발 가능성을 가장 높게 인식하고 있었 다. 그밖에 3학년 미술교과의 1단원 나와 체험(오감체험, 감각놀 이)와 2단원 조형과 빛의 세계(따뜻한 색, 차가운 색), 5단원 톡톡 튀는 아이디어가 프로그램 개발 가능성이 높다고 인식하고 있었다. 또한 4학년 미술교과 2단원 조형과 빛의 세계, 7단원 관찰 표현, 5 학년 미술교과 2단원 조형의 나라로, 6학년 미술교과 2단원 조형의 나라로 단원도 원예 프로그램을 개발하는데 적용 가능성이 높은 것 으로 응답했다. 미술 교과 외에는 4학년 과학교과 2단원 식물의 한 살이(꽃과 열매의 자람)(평균 4.25), 1단원 식물의 세계(평균 4.31) 단원이 방과후 원예 프로그램을 개발하는데 적용 가능성이 높은 단 원으로 인식하고 있었다.
Table 5.
Teacher's recognition of probability of flower design program of grade and subject division.
Subject (Grade) Unit N Mean SD t p
Math (1) 2. Shapes (Square, Triangle, Circle) 37 3.32 .884 -11.535*** .000
Math (2) 2. Shapes (Circle, Triangle, Square) 37 3.35 .889 -11.284*** .000
National Language (3) 7. Recalling what I know (Expressing what I know or experienced by writing) 36 3.50 .971 -9.269*** .000
Math (3) 2. Plane Figure (Segment, Half, Straight Line) 34 3.12 .880 -12.479*** .000
Math (3) 3. Circle 30 3.40 .894 -9.798*** .000
Art (3) 1. Myself and Experience (Experiencing Five Senses, sense-playing) 36 4.33 .828 -4.830*** .000
Art (3) 2. The World of Modeling and Light (Cool, Warm Color) 37 4.30 .740 -5.774*** .000
Art (3) 5. Distinctive Idea (Decorating Pattern) 37 4.24 .760 -6.054*** .000
Art (3) 6. Natural Environment and Art (Making with Natural Materials) 40 4.60 .632 -4.000*** .000
Art (3) 8. Expressing My Experience (Making Art Work through my Experience) 37 3.84 .898 -7.873*** .000
Math (4) 3. Angle and Triangle (Comparing the size of angle) 35 3.11 .963 -11.582*** .000
Math (4) 3. Vertical and Parallel 36 3.14 .899 -12.417*** .000
Math (4) 4.Square and Polygon (Trapezoid, Parallelogram, Diamond) 35 3.14 .810 -13.571*** .000
Science (4) 2. Life Cycle of Plant (Understanding the growth of Flower and Fruit) 36 4.25 .937 -4.801*** .000
Science (4) 1. The World of Plants 36 4.31 .856 -4.868*** .000
Art (4) 2. The World of Modeling and Light (Line, Shape, Color) 36 4.19 .856 -5.647*** .000
Art (4) 7. Expressing my observation (Drawing Tree, little plants) 38 4.55 .602 -4.583*** .000
Science (5) 3. Structure and Function of Plant (Structure and Function of Flower) 37 4.24 .863 -5.334*** .000
Art (5) 2. To the world of Modeling (Properties of Color) 38 4.21 .843 -5.771*** .000
Math (6) 3. Prism and Pyramid 35 3.11 .932 -11.968*** .000
Math (6) 2. Cylinder and Cone 35 3.14 .974 -11.275*** .000
Art (6) 2. To the world of Modeling (Properties of Color) 37 4.19 .938 -5.258*** .000

* p<0.05

** p<0.01,

*** p<0.001

따라서 향후 플라워 디자인을 초등학교 교육 현장에서의 통합교 육용 프로그램으로 적용하기 위해서 적용 가능성이 높은 교과목 및 단원, 그리고 연계 활동 프로그램에 대한 기초 자료로 본 연구 결과 가 의의가 있다고 하겠다. 또한 향후 초등학교 학생을 대상으로 플 라워 디자인 통합교과 프로그램을 실제 적용하여 본 연구 결과에 대한 실제적 적용과 그 효과 분석을 통해 학교 교육과정에 도입됨 을 제안하고자 한다.

적요

현재 논문화 되어 있는 다수 초등 원예교육 프로그램은 교과서 분석 없이 원예활동을 구성해 정규교과에 편성되지 못하고 방과 후 활동으로 제시하고 있는 형태가 많다. 따라서 컴퓨터 및 주지교과 를 중심으로 시행되고 있는 방과 후 활동에 적용되는 사례가 높지 않고 수업차시 확보도 쉽지 않은 현실임을 감안해 본 연구에서는 교과서 분석을 통한 교과 통합교육 프로그램 형태로 제시함으로 초 등학교에서의 원예 통합교육의 실효성을 높이고자 하였다. 연구를 위하여 플라워 디자인 교재 및 초등 교과서를 통해 플라워 디자인 요소와 원리를 분석하고, 플라워 디자인 연계교과와 단원 및 프로 그램을 분석하였다. 이에 대한 교육현장에서의 실효 가능성을 분석 하기 위하여 초등학교 교사 40명을 대상으로 연계교과와 단원 및 프로그램에 대한 적합성에 대한 설문을 실시하였다. 그 결과 첫째, 플라워 디자인 요소와 원리를 추출하였으며 둘째, 플라워 디자인과 연결할 수 있는 초등학교 교육과정을 분석하여 연계교과와 단원 및 초등학교 통합교육용 플라워 디자인 프로그램을 개발하였다. 셋 째, 교사들의 연계교과와 단원 및 통합교육용 플라워 디자인 프로 그램의 적합성을 분석한 결과 미술 과목을 플라워 디자인 프로그램 으로 적용하기 가장 좋은 교과로 응답하였다. 또한 3학년 미술교과 의 6단원 자연 환경과 미술 단원에 대해 플라워 디자인 통합교육 프 로그램 개발 가능성을 가장 높게 인식하고 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 앞으로 플라워 디자인을 초등학교 교육 현장에서의 통합교육용 프로그램으로 적용하기 위해서 적용 가능성이 높은 교 과목 및 단원, 그리고 연계 활동 프로그램에 대한 기초 자료로 의의 가 있다고 하겠다. 또한 향후 초등학교 학생을 대상으로 플라워 디 자인 통합교과 프로그램을 적용하여 교육과정에 도입되기 위한 효 과 분석 연구가 필요함을 제안하고자 한다.
V
V

REFERENCES

Ahn EH. Recognition of teacher and parent for management of creative hands-on activity education of elementary school. Changwon. Korea 2008.

DeMarco LE, Relf PD, McDaniel A. Integrating gardening into the elementary school curriculum. HortTechnology 2000;9(2): 276–281.
crossref
Kwack DS. Role of School education and teacher in knowledge based society. J. Korean Soc. People Plants Environ 2007;9(2): 1–11.

Kwack HR. Systematizied Indoor Garden for Developing Elemantary School Integrative Horticultural Program. J. Korean Practical Art Education 2007;20(1): 85–103.

Kim SY. Stttudy of application "Making Book Art" for elementary design education. MS Thesis. Ewha Women University Seoul. Korea 2009.

Kim YS. Study of statu, satisfaction and desire of after school program of children. MS Thesis. SeonMoon University. Asan. Korea 2004.

Kim JI. Way of teaching method and development for after school program. MS Thesis. Ewha Women University Seoul. Korea 1996.

Lee MJ, Kim JS, Oh W, Chang JS. Effect of indoor gardening activity for increasement of attention span of elementary school children. Kore. J. of Horticultural Sci. & Tech 2013;32(2): 32–47.

Lee HJ. Effect of floral design activity for increasing beauty conscious of lower grade elementary student. MS Thesis. Seoul National University of education 2012.

Moon SR. Study of school educational program for design and craft application. MS Thesis. HanYang University Seoul. Korea 2011.

Park YJ. Ornamental horticulture. 2002;Chungang Book Co; Seoul. Korea.

Rhu JM, et al. Elementary school art textbook. 2014;Chungang Book Co; Seoul. Korea.

Woo GH. Effect of applying life horticultural activity program for emotional intelligence of elementary school children. Korea National University of education. Cheongwon. Korea 2011.



ABOUT
BROWSE ARTICLES
EDITORIAL POLICY
AUTHOR INFORMATION
Editorial Office
100, Nongsaengmyeong-ro, Iseo-myeon, Wanju_Gun, Jeollabuk-do 55365, Republic of Korea
Tel: +82-63-238-6951    E-mail: jppe@ppe.or.kr                

Copyright © 2024 by The Society of People, Plants, and Environment.

Developed in M2PI

Close layer
prev next