토요 방과 후 원예활동 프로그램이 초등학생의 정서지능과 사회적 능력 및 학교적응력에 미치는 영향

Effect of Horticultural Activity on the Emotional Intelligence, Social Competency and School Adjustment in Saturday After-school Program for Elementary School Students

Article information

J. Korean Soc. People Plants Environ. 2014;17(4):275-279
1 목포대학교 원예과학과
2 목포대학교 자연자원개발연구소
한 민희1,2, 유 용권1,2,
1 Dept. of Horticulture, College of Natural Science, Mokpo National University, Muan 534-729, Korea
2 The Institute of Natural Resource Development, Mokpo National University, Muan 534-729, Korea
*Corresponding Author: yooyong@mokpo.ac.kr
Received 2014 August 14; Revised 2014 August 20; Accepted 2014 August 22.

Abstract

This study was conducted to examine the effects of horticultural activity on the emotional intelligence, social competency, and school adjustment in saturday after-school program for elementary school students. The fifteen students using the B Children’s Library in Mokpo city were participated in this horticultural activity program(HAP). The program were performed 1 time per week from September 22 to December 22. The HAP were composed of making pressed flower works, making and caring the vegetable garden, planting and harvesting the sprout vegetable, making the christmas card. The emotional intelligence, social competency, and school adjustment scale were evaluated to examine the effects of HAP between before and after program. In the emotional intelligence, mean value of 15 subjects showed high score of 115.0 after HAP compared to 97.0 before HAP. In social competency, mean value of subjects was higher by score of 132.6 after HAP than score of 114.9 before HAP, and social competency of all subjects was significantly improved. In school adjustment, mean value of 15 subjects was higher by score of 122.1 after HAP than score of 109.8 before HAP, and school adjustment of all subjects was significantly improved. Therefore, HAP as saturday after-school program was effective in improvement of emotional intelligence, social competency and school adjustment in elementary school students.

I. 서론

현대사회는 핵가족화뿐만 아니라 맞벌이 부부와 부모의 인혼 급 증으로 가족 구조의 변화로 인하여 아동 보호 문제가 심각하게 부 각되고 있다. 특히 초등학생의 경우 방과 후 많은 시간을 혼자 보내 야하는 자기보호아동이 크게 증가하고 있는 실정이다(Kang, 2008). 이러한 자기보호아동들은 타인의 보호를 받는 아동보다 외로움, 불 안감, 애정결핍, 정서불안 등의 문제가 나타나고, 이기적이고 폐쇄 적인 사고방식뿐만 아니라 학업성취도와 프로그램 참여도가 낮게 나타난다(Posner and Vandell, 1994).

최근 학생들의 적성과 소질, 창의성, 문제해결력, 인성을 중시하 는 학력관이 등장하면서 자기 주도적 학습 및 평생교육을 강조하는 교육으로 인식이 전환되었을 뿐만 아니라, 2011년 7월부터 주 40 시간 근무제 확대 시행과 더불어 일자리창출, 관광, 문화 등 관련 사 업 활성화 등을 위해 주 5일 수업제가 도입되었다(Oh, 2013). 토요 방과 후라는 용어는 주 5일 수업제가 전면 확대 실시되면서 학교 교 육의 자율성을 확대해, ‘주5일 근무제’와 ‘전 국민 휴가 분산제’에 발맞추기 위한 것으로 학생들이 일주일에 5일만 등교하는 수업을 하고, 매주 토요일에는 재택 학습일로 등교하지 않은 새로운 학교 운영 형태이다(Lee, 2006). 토요 방과 후 활동은 다양한 스포츠 (Won, 2014), 무용(Kim, 2014), 음악(Hwang, 2014) 등과 같은 예체능 프로그램들이 주로 이루어져 있다. 이와 같이 아동들은 다 양한 주5일제 수업에 따른 토요 방과 후 프로그램을 통하여 개성과 적성, 능력에 맞게 참여함으로써 신체적, 정신적, 사회적으로 조화 로운 발달을 꾀할 수 있으며, 스트레스의 해소 및 학교에서 잘 적응 할 수 있는 능력을 배양하고, 자기발전 및 자아실현을 위한 기회를 더 많이 갖게 되었다(Kong, 2006; Hwang, 2003).

Montessori(1964)는 아동들을 위한 정원활동을 강조하였으며 살아있는 자연이 인간을 직접적으로 교육하는 힘이 있다고 하였다. 아동은 원예활동을 통하여 하나의 생명체인 식물을 기르고 돌보는 행위 속에서 생명이 유지되는 리듬과 생명에 대한 이해를 얻을 수 있고, 자연의 변화를 통한 역동적인 안정성에 대한 감각을 이끌어 낼 수도 있다(Relf, 1998). 직접 체험하며 식물을 키우고 가꾸는 원 예활동은 아동들에게 즐거움과 보람과 같은 감정을 경험하게 할 수 있으며, 자연과 접할 기회가 적은 현대 사회의 아동들의 정서를 순 화하고 심신의 건강과 안정을 되찾게 하기 위해서는 축소된 자연으 로의 초대인 원예활동이 효과적이고, 아동들의 정서적인 성장과 더 불어 스트레스를 감소시키는데 도움이 된다(Chiang et al., 2006). 또한 원예활동은 아동이 식물을 가꾸면서 직접적인 체험을 통해 긍 정적 정서를 경험하게 하고 다른 대상자들과의 상호작용으로 사회 성을 향상시킬 뿐만 아니라(Kim, 2009), 정서지능의 감수성이나 정서, 우뇌의 공간 지각력이나 형태력, 직관력, 창의력과 직결되는 활동으로 정서지능과 떼어놓을 수 없는 관계로 밝혀지고 있다(Jo, 2006).

따라서 본 연구는 초등학생들을 대상으로 토요 방과 후 프로그 램에 원예활동을 적용하여 정서지능, 사회적 능력, 학교적응력에 어떤 영향을 미치는가를 알아보기 위하여 실시하였다.

II. 연구방법

1. 연구대상 및 방법

본 연구는 전남 목포시 A동에 위치한 어린이도서관을 이용하는 1학년부터 3학년까지 초등학생 15명을 대상으로 9월 22일부터 12 월 22일까지 총 13회를 주 1회, 회당 1시간씩 원예활동 프로그램을 실시하였다. 원예활동팀은 주진행자 1인, 보조진행자 1인으로 구 성하여 진행되었으며, 본 연구에서 사용한 원예활동 프로그램은 Table 1과 같다.

Horticultural activity used in this study.

2. 측정도구

원예활동의 효과를 알아보고자 원예활동 실시 전과 후에 정서지 능, 사회적 능력, 학교적응력 척도를 사용하여 검사를 실시하였다.

1) 정서지능

아동의 정서지능을 측정하기 위해 Moon(1997)이 제작한 정서 지능검사지를 사용하였다. 이 도구는 자신의 정서지능에 대해서 지 각하고 있는 바를 스스로 보고 하는 자기보고식 측정도구이며, 전 체 47문항으로 구성되어 있다. 1~37번 문항은 정서인식, 정서표 현, 감정이입, 정서조절에 관한 것이고, 38~47번까지의 문항은 정 서활용에 관한 것이며, 해당되는 곳에 표시하도록 하는 3점 Likert 식 척도이다. 각 영역의 합산 점수가 높을수록 각 영역의 정서지능 이 높음을 의미한다.

2) 사회적능력

아동의 사회적능력을 측정하기 위하여 사용한 검사는 Park(1998) 이 개발한 자기보고식 사회적능력 검사이다. 본 검사에서 측정하고 자 하는 사회적능력의 하위요인은 사교성, 대인적응성, 사회참여 도, 주도성 및 인기도이다 Likert식 5점 척도로 모두 긍정문이며, 점수가 높을수록 사회적능력이 높다는 것으로 나타낸다.

3) 학교적응력

아동의 학교적응력에 관한 검사지는 Lim(1993)의 것을 수정·보 완한 것을 사용하였다. 학교적응력 검사지의 하위영역은 교사관 계, 교우관계, 학교수업, 학교규칙으로 되어있으며, 각 문항은 Likert식 척도로 나타내며, 학 하위영역별 문항수를 각각 8문항으 로 하여 총 32문항으로 구성되어 있다. 이 검사에서 높은 점수는 학 교적응력이 높다는 것으로 나타낸다.

3. 분석방법

평가를 통하여 측정된 자료를 이용해 사전·사후로 나누어 SPSS 21.0 프로그램을 이용하여 분석하고, 각 요인별 변화에 따른 차이 검증을 위해 Paired t-test 방법을 이용하여 분석하였으며, p<0.05 로 설정하여 검정하였다.

III. 결과 및 고찰

1. 원예활동이 정서지능에 미치는 영향

원예활동 프로그램을 실시 전·후 초등학생들의 정서지능을 비교 하였을 때 Table 2와 같이 정서인식이 17.0에서 20.2로, 정서표현 이 14.4에서 17.6로, 감정이입이 13.1로 15.9로, 정서조절은 29.2 에서 34.8로, 정서활용은 22.7에서 26.4로 6개 전체 항목에서 증가 하여 긍정적인 변화가 나타났다. 또한 정서지능 전체적으로도 사전 97.0에서 사후 115.0으로 크게 증가하였고, 통계적으로도 유의성 이 있는 것으로 나타나 원예활동이 초등학생의 정서지능 향상에 효 과적임을 알 수 있었다.

Effects of horticultural activity program(HAP) on emotional intelligence in elementary school students.

원예활동은 살아있는 생명, 즉 식물을 매개체로 식물의 생장 개 화 결실 등의 변화하는 모습을 통해 대상자로 하여금 무생물과는 다른 교감을 가지게 하는 효과가 있어 정서안정에 효과적이다(Son et al., 2006). 원예활동 과정에서 압화, 꽃꽂이, 텃밭가꾸기 등의 다 양한 활동을 하면서 자신만의 정서를 담아 완성하여 자연의 아름다 움으로 자신을 표현할 수 있게 되고(Lee, 2007), 완성품에 마음을 담아 선물함으로써, 자연스럽게 자신의 감정을 표현하고 원만한 대 인관계를 이룰 수 있도록 한다(Wiliams, 1990). 본 연구에서도 압 화를 이용한 명찰이나 콜라주 만들기, 텃밭에서 채소 가꾸기, 본인 이 키운 채소를 수확하여 염색하고, 카네페 요리하기 등의 작업을 통해 생명의 존엄성을 느끼고, 원예활동의 소중함을 깨달을 뿐만 아니라 텃밭의 소중함을 느낌에 따라 정서지능이 향상된 것으로 판 단된다.

2. 원예활동이 사회적 능력에 미치는 영향

초등학생을 대상으로 원예활동을 실시하기 전과 후의 사회적 능 력을 대상자별로 조사한 결과는 Table 3에 나타나 있다. 대상자 15 명 모두 원예활동 실시 전보다 실시 후 사회적 능력 점수가 향상된 것으로 나타났다. 그리고, 전체 대상자의 사회적 능력은 실시 전 114.9점에서 실시 후 132.6점으로 약 17.7점이 증가하였고, 통계 적으로도 유의성이 나타나 원예활동이 초등학생의 사회적 능력 향 상에 효과적임을 알 수 있었다(Table 4).

Comparison of social competency by subjects before and after horticultural activity program(HAP) in elementary school students.

사회적 능력이란 인간이 환경과의 상호작용하는 능력을 의미하 며, 특히 사회적인 측면을 강조한 개념으로 자신이 소속된 사회에 서 적절한 기술을 사용하면서 필요한 사회적 목표를 달성하고 나아 가 긍정적인 방향으로 발달할 수 있는 능력이라 정의한다(Park, 1998). 원예활동은 아동의 사회적 능력 향상에 효과적이라고 하였 는데, 식물을 이용한 원예활동을 통해서 서로 돕고 함께하는 활동 위주로 진행되기 때문에 친구들과 대화도 많이 하고 더욱 친밀하게 지내면서 사회성 및 교우관계가 크게 향상된다(Yoon, 2001). 아동 의 정서지능이 높을수록 사교성, 대인관계 등의 사회적 능력이 높 은 것으로 보고되었는데(Park, 2006; Wang, 2001), 이는 정서지 능이 타인의 기분을 인식하고 감정과 기분을 조절하는 인간관계 능 력을 내포하고 있기 때문으로 추정된다(Ko, 2005). 본 연구에서는 텃밭을 조성하고, 채소 씨앗을 파종하고, 친환경 미생물 농약을 살 포하고, 채소를 수확하는 일련의 과정을 통해 대상자 상호 간에 교 류 및 협력을 통해 사회성이 증대되었다고 판단되며, 특히 정서 지 능이 향상과 더불어 사회적 능력이 향상되었다고 판단된다.

3. 원예활동이 학교적응력에 미치는 영향

초등학생을 대상으로 원예활동 실시 전과 후의 학교적응력을 대 상자별로 조사한 결과는 Table 4에 나타나 있다. 대상자 15명 모두 원예활동 실시 전보다 실시 후 학교적응력 점수가 향상된 것으로 나타났다. 그리고, 전체 대상자의 학교적응력은 실시 전 109.8에서 실시 후 122.1로 12.3점이 증가하였고, 통계적으로도 유의성이 나 타나 원예활동이 초등학생의 학교적응력 향상에 효과적임을 알 수 있었다.

Comparison of school adjustment by subjects before and after horticultural activity program(HAP) in elementary school students.

초등학생 시기의 아동들은 가정에서보다 학교에서 더 많은 시간 을 보내게 되고, 가족 외에 다른 성인이나 또래 등의 영향을 많이 받 게 되므로 학교에서 교사와의 관계를 잘 맺어야 학교생활을 성공적 으로 수행할 수 있다(Ko, 2008). Yun and Yoo(2011)은 원예활동 을 통해 친구들과 함께 씨앗을 파종하면서 땀 흘리고, 힘들었던 경 험을 공유하면서 친구들과의 관계에서도 서로 지지하고 긍정적인 반응을 해줌으로써 친구지지에 유의한 효과가 나타나 학교적응력 이 향상되었다고 하였다. 또한, 원예치료는 학교생활 부적응 학생 들에게 우울, 불안, 스트레스를 줄여줌으로써 정서적 안정과 심신 의 성장을 도와주어 학교적응력을 높여 주는 효과가 있다(Choi, 2003; Jeon, 2005). 본 연구에서도 텃밭 가꾸기 및 채소 수확하여 요리하는 프로그램을 수행하면서 다른 동료 아동들을 배려하고 조 화로운 관계를 유지하려고 노력하는 모습을 보였다. 또한 원예치료 사와 대상자간의 다양한 피드백으로 인한 라포형성으로 상호간의 응집력이 증가하면서 학교 적응력이 향상된 것으로 판단된다.

IV. 적요

본 연구는 토요 방과 후 원예활동 프로그램이 초등학생들의 정 서지능, 사회적 능력, 및 학교적응력에 미치는 영향을 알아보고자 수행하였다. 목포시내에 있는 B 도서관을 이용하고 있는 초등학교 1-3학년 학생 15명을 대상으로 9월 22일부터 12월 22일까지 주 1 회 총 13회 원예활동 프로그램을 실시하였다. 프로그램은 압화 작 품 만들기, 텃밭 만들고 관리하기, 씨앗채소 가꾸고 수확하기, 크리 스마스 카드 만들기 등으로 구성되었다. 프로그램 실시 전과 후에 정서지능, 사회적능력, 학교적응력 검사지를 이용하여 평가하였 다. 정서지능은 프로그램 전 97.0점에서 프로그램 후 115.0점으로 18.0점이 향상되었고, 통계적으로 유의성이 있었다. 사회적능력은 프로그램 전 114.9점에서 프로그램 후 132.6점으로 17.7점 상승되 었고, 유의성 있게 높아졌다. 학교적응력은 프로그램 전 109.8점에 서 프로그램 후 122.1점으로 12.3점 상승되었고, 통계적으로 유의 성이 나타났다. 따라서 토요 방과 후 원예활동 프로그램은 아동의 정서지능, 사회적 능력, 학교 적응력 향상에 효과적이었다.

References

Chiang MH, Kim SK, Kang MH. The preliminary study of psychological horticultural therapy program for promoting emotional intelligence. Journal of Psychotherapy 2006. 7(1)1–14.
Choi YH. The effect of horticultural activity to reduce anxiety of the middle school student. MS thesis 2003. Gyeongju. Korea: Silla University;
Hwang JY. A study on changes of leisure activity by the introduction of 5 days' works per week. MS thesis 2003. Seoul, Korea: Sejong University;
Hwang MW. A study on the realities and student's satisfaction of after-school music classes. MS thesis 2014. Busan, Korea: Dong-A University;
Jeon YS. The effect of horticultural therapy on the depression of fifth grade students in elementary school. MS thesis 2005. Gyeongju, Korea: Silla University;
Jo NH. Effect of horticultural therapy on the improvement of self-esteem and sociality of the low-income group children. MS thesis 2006. Seoul, Korea: Konkuk University;
Kang KG. A study of effectiveness on after school-academy education. MS thesis 2008. Cheongju, Korea: Cheongju University;
Kim EY. Effect of horticultural therapy based upon theory of emotional intelligence on the improvement of emotional quotient sociality of children in the dual-income family. MS thesis 2009. Seoul, Korea: Konkuk University;
Kim SH. The survey of the actual condition of management in dancing education of the elementary after-school program in Busan. MS thesis 2014. Busan, Korea: Kyungsung University;
Ko HN. A study on school adjustment of children in community child center. MS thesis 2008. Wanju, Korea: Hanil University;
Ko IS. The co-relationship between children`s emotional intelligence and social competence. MS thesis 2005. Seoul, Korea: Chungang University;
Kong JM. A comparative analysis on the status of sport-for-all activities in the junior high school followed by the introduction of 5-day week school system. MS thesis 2006. Seoul, Korea: Korea National Sport University;
Lee HN. The self-control physical training activity activation plan which uses the leisure by the five-day week classwork. MS thesis 2006. Seoul, Korea: Korea National Sport University;
Lee YA. Effect of horticultural therapy using pressed flower based upon logotherapy on the improvement of the purpose in life and ego identity of middle-aged women. MS thesis 2007. Seoul, Korea: Konkuk University;
Lim CS. The relationships between dependency and school adjustment of children. MS thesis 1993. Chungbuk, Korea: Korea National University of Education;
Montessori M. The Montessori method 1964. NY, USA: Schocken Books;
Moon YR. Measuring emotional intelligence of students Korea new concept of intelligence research. MS thesis 1997. Seoul, Korea: Seoul National University;
Oh SK. A study on implementation of the five-day school week system in elementary school. MS thesis 2013. Cheongju, Korea: Cheongju National University of Education;
Park KO. A study of adolescent’s self regulated learning strategies degree and academic achievement, social competency. PhD dissertation 1998. Pusan, Korea: Donga University;
Park YJ. The relation between a double-income family structure and self-conception and adaptability to school life of an elementary student. MS Thesis 2006. Iksan, Korea: Wonkwang Univ;
Posner JK, Vandell DL. Low-income children's afterschool care: Are there beneficial effects of after-school programs? Child Development 1994. 65(2)–440.
Relf PD. The role of horticulture in human well-being and quality of life. J. Korean Soc. People Plants Environ 1998. 112–21.
Son KC, Cho MK, Song JE, Kim SY, Lee SS. Practice in professional horticultural therapy 2006. Seoul, Korea: Koobook;
Wang JH. The relationship among emotional intelligence, social competence and interpersonal cognitive problem solving of the elementary school chidren. MS thesis 2001. Busan, Korea: Busan National University of Education;
Wiliams S. Evaluation of the horticulture therapy program: the role of horticulture in human well-being and social development 1990. In : A National Symposium. Virginia, USA.
Won HJ. Taekwondo class after school on saturday's influence on children's sociality and adaption to school-life. The Korea Journal of Sports Science 2014. 23(2)771–781.
Yoon SK. The effect of the plant-culture working on change in children's personality. MS thesis 2001. Seoul, Korea: Seoul National University of Education;
Yun EJ, Yoo YK. Effects of horticultural activity on the mental health, self-esteem, and sociality in children from low income family. J. Korean Soc. People Plants Environ 2011. 14(1)17–22.

Article information Continued

Table 1.

Horticultural activity used in this study.

No. Date Program Purpose

1 September 22 Making the name card with press flower Improvement of sociality and school adjustment
2 October 6 Sowing the vegetable seed in vegetable garden Improvement of emotional intelligence
3 October 13 Sowing the sprout vegetable seed Improvement of emotional intelligence
4 October 20 Making the natural micobial chemical with microorganism Improvement of sociality and school adjustment
5 October 27 Spraying the natural chemical Improvement of sociality and school adjustment
6 November 3 Cooking the canape with sprout vegetable Improvement of emotional intelligence
7 November 10 Harvesting the vegetable crops Improvement of emotional intelligence
8 November 17 Designing the postcard with seeds Improvement of sociality and school adjustment
9 November 24 Making the collage with press flower Improvement of emotional intelligence
10 December 1 Dyeing the T-shirt with vegetable Improvement of emotional intelligence
11 December 8 Writing the letter about thankfulness of vegetable garden Improvement of emotional intelligence
12 December 15 Making the christmas card with press flower Improvement of sociality and school adjustment
13 December 22 Talking about horticultural activity Improvement of sociality and school adjustment

Table 2.

Effects of horticultural activity program(HAP) on emotional intelligence in elementary school students.

Emotional intelligence Before HAP After HAP Prob.

Mean SD Mean SD

Emotion recognition 17.0 2.89 20.2 3.15 .004**
Emotion expression 14.4 3.54 17.6 3.08 .014*
Empathy 13.1 3.29 15.9 2.46 .005**
Emotion control 29.6 6.30 34.8 4.94 .019*
Emotion application 22.7 3.93 26.4 2.84 .005**
Total 97.0 12.3 115.0 9.4 .001**
*

Significant at P<0.05 and P<0.01 level respectively by Paired t-test.

**

Significant at P<0.05 and P<0.01 level respectively by Paired t-test.

Table 3.

Comparison of social competency by subjects before and after horticultural activity program(HAP) in elementary school students.

Subject Before HAP(A) After HAP(B) Difference (B-A) Prob.

A 104 116 +12 0.000**
B 115 134 +19
C 101 127 +26
D 114 142 +28
E 114 126 +12
E 102 129 +27
F 124 149 +25
G 118 135 +17
H 126 141 +15
I 131 142 +11
J 105 119 +14
K 113 132 +19
L 137 151 +14
M 103 114 +11
N 117 132 +15
MeanZ 114.9±11.0 132.6±11.2 +17.7
Z

Mean±standard deviation

**

Significant at P<0.01 level respectively by Paired t-test.

Table 4.

Comparison of school adjustment by subjects before and after horticultural activity program(HAP) in elementary school students.

Subject Before HAP(A) After HAP(B) Difference (B-A) Prob.

A 106 114 +8 0.027*
B 123 136 +13
C 103 119 +16
D 106 126 +20
E 108 121 +13
E 105 131 +26
F 118 129 +11
G 107 124 +17
H 105 113 +8
I 118 120 +2
J 110 129 +19
K 108 110 +2
L 106 118 +12
M 118 130 +12
N 107 112 +5
Meanz 109.8±6.2 122.1±7.9 +12.3
z

Mean±standard deviation

*

Significant at P<0.05 level respectively by Paired t-test.