Journal of People Plants Environment

Search

Close

다문화 이해를 위한 원예활동이 초등학생의 자아존중감, 배려, 다문화 이해 및 태도에 미치는 영향

다문화 이해를 위한 원예활동이 초등학생의 자아존중감, 배려, 다문화 이해 및 태도에 미치는 영향

Effect of Educational Gardening for Multicultural Understanding on Elementary School Students Self-Esteem, Care, Multicultural Understanding and Attitude

Hyeran Kwack1, Koh Woon Han2,**, Jong Suk Choi3
Received October 6, 2014;       Revised February 17, 2015;       Accepted February 21, 2015;
ABSTRACT
This study conducted to development of multicultural understanding educational gardening activity program through analysis of effect to general family’s children not the multicultural family’s children and to inform the necessity of multicultural understanding educational gardening activity manual. To achieve these goals, multicultural understanding educational gardening activity program has been reconstituted based on multicultural integrated educational gardening activity manual rural development administration (NAFC, 2008)) has developed. 14 sessions of multicultural understanding educational gardening activity program(self-esteem model 8, caring model 6) was conducted. Self-esteem model is made up of selfidentity, classification of self-love and self-interest, self-realization. Caring model consists of sympathy & empathy, caring based on respect, prejudice and discrimination. A total of 27 students (male 15, female 12) in the 6th grades of elementary schools were sampled for a pre-post survey intended to compare their changes of self-esteem, care, multicultural understanding and attitude. The survey results of pre-test and post-test are as follows. There is statistically significant difference in self-esteem (t=5.68, p=0.0000), caring (t=3.04, p=0.0026), multicultural understanding (t=6.92, p=0.0000), multicultural attitude (t=8.14, p=0.0000) had increased. Following results those findings, multicultural understanding educational gardening activity program had a positive effect on self-esteem, caring, multicultural understanding, multicultural attitude. This program had not effect on the scale of conductive domain. That is the reason why this program was short-term activity.
서론
서론
21세기는 세계화로 인한 인구의 이동으로 다양한 문화의 공존이 불가피해졌다. 우리나라도 마찬가지로 다문화 사회로 진입하여 특 히 1990년대 이후 유입된 이주노동자, 결혼이민자, 북한이탈주민 등의 증가로 해마다 다문화가정이 증가하고 있으며 다문화 가정 자 녀도 빠른 속도로 증가하고 있다. 또한 외국인 노동자와 결혼 이민 자들의 인권문제, 그들의 자녀들에 대한 고정관념과 차별 현상이 여러 가지 차원에서 나타나고 있다(Kim et al., 2006). 다문화가정 자녀들의 초등학교 중퇴율(9.4%)과 중학교 중퇴율(17.5%)은 일 반가정의 중퇴율(1.1%)에 비해 매우 높은 것(Seul, 2005; Jang et al., 2007)으로 나타나고 있어 다문화가정의 자녀들의 비행이나 반 사회적 행동을 보이는 문제아가 될 가능성이 매우 높은 것으로 나 타나고 있으며(Ahn et al., 2008),이러한 문제점은 이들 자신의 문 제뿐만 아니라 국내 일반가정 아동들과의 관계에서 나타나는 것인 만큼 일반가정 아동을 대상으로 한 다문화 이해증진 교육이 시급한 것으로 보인다(Lee, 2008). 따라서 이제는 다문화가정 자녀들로만 한정 지었던 소수자 위주의 다문화교육에서 벗어나 우리 사회의 인 식을 변화시키는 다문화 이해 교육이 필요하다.
또한 다문화시대에 적응하기 위해서는 고정관념에 빠지지 않고 문화의 다양성을 이해하고 공감할 수 있어야 하며(Sercu, 2004), 다른 민족, 다른 인종의 사람들과 접촉하는 상황에서 겪게 되는 갈 등과 분쟁을 잘 다룰 수 있는 능력을 키워야 한다(Davis and Finney, 2006). 아동들이 사회에서 잘 적응하려면 자기가 속한 집 단의 다양성에 대해 배우고 여러 집단과의 관계에서 자신의 정체성 을 확립하며 자신이 속한 집단에 적합한 가치, 사회규범과 관습을 내면화해야 한다(Barrett and Buchanan-Barrow, 2005). 배려, 공 감, 자아존중감을 구체화하고 내면화시키기 위해서 초등학교 단계 에서는 실과교과에서의 원예활동을 통해 구체화 시키는 방법 (Kwack et al., 2013)과 같은 다양한 실천체험활동이 필요하다. 예 를 들어 씨앗의 구조를 태아와 비교하여 씨앗이 생명으로 발전하는 과정을 탐구하고 삽목번식을 활동을 통해 생명에 대한 소중함과 존 재의 가치를 체계화할 수 있으며 더불어 자아존중감 형성에 긍정적 인 영향을 미칠 수 있다. 또한 다양한 특징을 가진 식물의 이해를 통 해 다문화의 특성을 투영하고 공감할 수 있으며, 식물을 돌보는 과 정을 통하여 배려에 대한 철학적 개념을 구체화할 수 있다.
따라서 본 연구에서는 다문화이해와 관련 교육연구용 및 관련 프로그램(NAFC, 2008)을 기반으로 다문화 시대를 사는 초등학생 들에게 다문화 이해 뿐 아니라 또래 아동들에게 요구되는 다문화적 덕목과 이를 통한 다문화에 대한 태도와 이해를 원예활동을 통해 교육 하고 효과를 검증하고자 하였다.
연구방법
연구방법
연구대상
연구대상
본 연구의 대상자는 서울시 영등포구 지역에 소재한 6학년 학생 27명으로 연구대상자의 일반적 특성은 남학생이 15명(55.6%), 여 학생이 12명(44.4%)이고 외국에 6개월 이상 거주한 경험이 있는 학생이 10명(37.0%), 외국에 여행한 경험이 있는 학생이 25명 (92.6%), 스스로 꽃이나 채소를 길러본 경험이 있는 학생이 25명 (92.6%), 집에 작은 정원을 가꾸고 있거나 화분을 기르고 있는 경 우18명(66.7%), 주말농장이나 텃밭에서 채소를 길러본 경험이 있 는 학생이 9명(33.3%)으로 나타났다.
연구 설계
연구 설계
본 연구에서 사용한 실험설계는 ‘동일집단 사전-사후검사’설계 이다. 초등학교 6학년 학생들을 대상으로 다문화이해교육용 원예 활동 프로그램이 자아존중감 및 공감과 배려, 다문화 이해와 다문 화 태도에 미치는 효과를 알아보기 위해 실험집단을 대상으로 다문 화이해교육용 원예활동 프로그램을 실시한 후 자아존중감 및 배려, 다문화 이해와 다문화 태도의 변화의 차이를 비교하는 실험연구로 써, 프로그램의 효과성을 검증하기 위해서 2013년 3월에 자아존중 감 및 배려, 다문화 이해 및 다문화 태도를 설문지를 통해 사전 검사 를 실시하였고, 2013년 4월부터 2013년 9월까지 해당 아동을 대상 으로 창의적 체험활동 시간을 활용하여 주 1회 45분간 총 14회를 실시하였다. 사후검사는 본 프로그램이 종료된 후인 2013년 9월 사전검사와 동일한 설문지로 실시하여 양적분석을 하였고, 프로그 램에 연계한 활동지를 작성하여 질적분석을 실시하였다.
연구 프로그램 내용
연구 프로그램 내용
본 연구에서 실시한 프로그램은 다문화관련 연구 및 개발되어 있는 다문화 활동 프로그램 등을 기반으로 자아존중감 모형 8회기, 공감과 배려 모형 6회기로 총 14회기의 프로그램을 재구성하였다 (Kwack et al., 2013). 각각의 내용은 선행 연구된 다문화적 덕목구 성에 의한 내용체계(Byun and Son, 2011)에서 다문화가정 아동 의 도덕적 실태분석을 통해 도출된 다문화덕목으로 자아존중감 (Table 1)과 배려(Table 2)에 해당하는 다문화 덕목을 내용요소로 하고 각각 대주제, 소주제를 추출하여 프로그램 주제로 구조화 하 고 활동내용과 의도를 선정하였다. 이때 원예활동 목표와 의도는 원예활동만이 아닌 다문화이해를 교육하기 위해 활동주제에 따른 다문화 요소를 원예활동에 연계하여 본 연구에서의 다문화 이해교 육용 원예프로그램의 의도가 정확하게 교육되도록 하였다(Byun and Son, 2011; Kwack et al., 2013).
Table 1.
Contents of gardening activities for multicultural understanding education (self-esteem).
Factor Theme Sub-themes Time Title of activity Contents of activity Goal and antention of the activity

Self identity Understanding the meaning of life Seeing limitations of scientific explanation regarding lives and understanding the meaning of life. Realizing the value of life through the understanding. 1 Seeds holding its life 1.Observing seeds -Multicultural factor : Getting preciousness of lives through experiencing the lives
2.Cultivating sprout vegetables
2 The power of kidney bean 1.Appreciating Goethe s poetry -Horticultural factor : Experiencing new budding from dry seeds in the earth
2.Germinating kidney beans

Experiencing the will power of lives Understanding willpower of lives through natural and accidental disappear. 3 Wintering 1. Willpower of lives -Multicultural factor : Understanding power to life by looking through the will towards life and growing in new environment
2. Wintering of plants - Observing a winter bud of magnolia
Finding the value of life through experiencing will towards life. 4 Cutting 1. Observing and thinking the plants growing in unfriendly environment -Horticultural factor : Willpower of the plants to live in the change of environment
2. Propagation of cutage

Finding myself Understanding the importance of self recognition 5 Who am I? 1. Characteristics of plants identifying them asplants -Multicultural factor: Understanding self identity is an important part of a sense of identity
2. Finding proper watering, light, and temperature for plants
3. We are so special Well understanding of the plants make them grow better. -Horticultural factor : Understanding features of each entities

Classification of self-love and self interest Over coming psychological selfishness: Forming an identity regarding relationships with others Understanding the mind for my own self could finally damage myself. 6 Separately and together Making terrarium 1. Game finding friends in nature -Multicultural factor: Understanding all lives including human have their own goals and admitting existence of various people
2. Making terrarium Symbiotic relationship with other plants-when a plant having propagation power spreads alone, its value drops as well as other plants disappear which makes unbeautiful terrarium
3. Terrarium exhibition
Realizing right self-love by sacrificing itself 7 20 days Daikon growup report 1. Raising daikon 20 days -Example of sacrifice for symbiosis

Self realization teleological view of nature Understanding the meaning /goal of life Understanding all lives have their goals for existence 8 Weeds 1. Definition and criteria of weeds -Horticultural factor: Defining usefulness: ultimately there are no weeds, but all could be weeds. Understanding values and objectives of plants
Medicinal plants Flower 2. Making artworks employing leaves with various shapes
Table 2.
Contents of gardening activities for multicultural understanding education (care).
Factor Theme Sub-themes Time Title of activity Contents of activity Goal and antention of the activity

Sympathy and empathy Understanding of meanings of commonality and difference Understanding the meanings of commonality and difference through grouping of plants and cooperation with other species 9 My favorites 1. Finding commonalities and differences of plants -Getting importance of difference through diversity of lives. -Multicultural factor: Getting meaning and importance of difference through diversity of lives, and perceiving its importance
2. Planting different plants in different place where they like -Horticultural factor: Observing diversity in nature

Sympathy and empathy importance of sympathy through identifying others emotion and feeling sympathy towards mankind s well-being 10 Becoming a plant 1. Thinking about cutting plants -Multicultural factor: Empathizing people with different culture, different race and country with love for mankind(recognition of difference)
2. Role play: Becoming a flower - Roles of trees, a person cutting the tree, observers(empathy)
3. Becoming a flower s view -When even flowers disliked are cut, they hurts.
11 Friend of grass doll 1. Making a grass doll reminding of favorite friends -Horticultural factor: Expressing sympathy towards plants by becoming a perspective of plants and empathizing
2. Role playing with grass dolls

Caring based on respect Difference between caring and impelling Understanding difference of caring and impelling is in respect. 12 I am your guardian angel 1. Watering a pot -Multicultural factor: Needs for caring based on respect
2. Reporting
3. Fertilizing the pot -Horticultural factor: Understanding how to give comfort to plants

Prejudice and discrimination Finding problems of prejudice and discrimination Understanding problems of prejudice and discrimination 13 Beautiful flower, edible flower 1. Thinking perceptions and prejudice about flowers -Multicultural factor: Understanding problems of prejudice and discrimination regarding difference
2. Wrong prejudice regarding weeds
3. Making canapes with edible flower Breaking a prejudice that flowers are only for appreciation, and sharing tasty and pretty food together. -Horticultural factor: Finding our prejudice by discovering various uses of plants

Understanding dignity and equality of human Understanding importance of equality based on dignity of plants. 14 Order of plant society 1. Equality of plants, all plants are equal-Fibonacci series -Multicultural factor: Understanding meaning of equality based on human dignity
-Horticultural factor: Understanding plant independence by internal value
원예활동의 구체적 예시는 자아존중감에서는 강낭콩의 힘과 같 이 주로 자아정체성과 자기애를 기르기 위한 생명존중의식 향상 위 주의 씨앗구조관찰, 종자발아, 삽목번식, 테라리움 만들기 등과 같 은 번식 프로그램을 위주로 하였다. 또한 공감과 배려심을 위해서 는 잔디인형 만들기, 식물에 대한 역할극, 화분꾸미고 돌보기 등과 같은 아동 스스로를 투영할 수 있는 만들기 및 돌보기 활동을 위주 로 하였다.
측정도구
측정도구

1) 자아존중감 설문지

1) 자아존중감 설문지

본 연구에서는 Choi and Jeon(1993년)이 개발한 자아존중감 척도 32문항과 Kim and Kim(1996)이 개발한 측정지를 재구성하 였고 이 연구에서 하위척도별 신뢰도는 Cronbach의 α계수는 .6~.84이었다.
전반적인 자아상을 나타내는 일반적 자아존중감 3문항(25, 29, 33)추가하여 9문항을 사용하였고, 사회적 자아존중감의 경우 다른 사람에 대한 친구로서 자기 자신에 대해 느끼는 감정을 나타내고 친구나 타인과의 관계에 관한 것으로 원만한 사회관계를 형성하고 있는가를 나타내며 총 9개 문항을 사용하였다. 가정적 자아존중감 은 가정에 대한 가정생활에 관한 것으로 자기의 가정에 대해 긍지 를 가지고 있으며 가정에서의 불화나 갈등 없이 가족들과 친밀감을 느끼고 있는 가를 나타내며 총 9문항을 사용하였다. 학교적 자아존 중감은 학교생활에 관한 것으로 학교생활에 잘 적응하며 자신감을 느끼고 있는 가를 나타내며 총 8문항을 사용하였다(Table 3). 문항 유형은 긍정적 문항과 부정적 문항으로 구성되었으며, Likert 5점 척도로서 정말 그렇다(5점), 대체로 그렇다(4점), 보통이다(3점), 대체로 그렇지 않다(2점), 전혀 그렇지 않다(1점)로 채점하고 부정 적 문항의 경우 역 채점 하였다(Table 3).
Table 3.
Composition of self-esteem measurement and reliability coefficient.
Sub-factors Question items Number of items Cronbach α

General self-esteem 1, 5, 9, 13, 17, 21, 25, 29, 33 9 .896
Social-peer self-esteem 2, 6, 10, 14, 18, 22, 26, 30, 34 9 .788
Home-parental self-esteem 3, 7, 11, 15, 19, 23, 27, 31, 35 9 .855
School-academic self-esteem 4z 8z, 12z, 16z, 20z, 24z, 28, 32z 8 .695

Self-esteem Total 35 .936

z inverse operation

2) 공감과 배려 설문지

2) 공감과 배려 설문지

본 연구에서는 Lee and Kim(2009)의 배려의 구성요인을 확인 하고 초등학생의 배려 정도를 측정하기 위해 개발한 초등학생용 배 려척도를 사용하였다. Lee and Kim(2009)의 연구에서 Cronbach α 계수는 Table 4와 같이 나타났다. 타인고려요인은 인지적 영역으 로 상대방의 처지, 상황, 입장을 고려하고 이해하는 정도를 나타내 며 총 11문항으로 이루어져 있다. 민감 요인은 정서적 영역으로 상 대방의 필요나 감정에 마음을 쓰는 정도를 나타내며 10문항으로 이 루어져 있다. 긍정적 반응 요인은 행동적 영역으로 상대방의 이익 을 위해서 도움이 되는 행동이나 긍정적으로 반응하는 정도를 나타 내며 6문항으로 이루어져 있다(Table 4). 각 문항은 Likert 5점 척 도로서 정말 그렇다(5점), 대체로 그렇다(4점), 보통이다(3점), 대 체로 그렇지 않다(2점), 전혀 그렇지 않다(1점)로 구성되었고, 점수 의 범위는 최저 27점부터 최고 135점으로 점수가 높을수록 배려를 더 많이 하는 것으로 간주하였다(Table 4).
Table 4.
Composition of caring scale and reliability coefficient.
Sub-factors Question items Number of items Cronbach α

Caring others factor (cognitive domain) 1, 2, 3, 4, 6, 13, 14, 16, 18, 19, 20 11 .916
Sensitiveness factor (emotional domain) 10, 11, 12, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 10 .900
Positive response factor (conductive domain) 5, 7, 8, 9, 15, 17 6 .864

Total 27 .947

3) 다문화 이해 설문지

3) 다문화 이해 설문지

본 연구에서는 다문화이해정도를 측정하기 위하여 다양한 문화 에 관한 상식 이해 여부와 다양한 문화에 대한 지식을 묻는 15문항 으로 구성된 Min(2009)의 연구에서 사용된 측정도구를 사용하였 다. Cronbach α계수는 Table 5와 같이 나타났다. 다양성의 경우 하 나의 문화 속에 살고 있는 여러 개인들은 자신들의 문화적 특성을 지닌다는 것에 대한 이해로 총 5개의 문항을 사용하였고, 상대성의 경우 각 문화 간에는 차이가 있음을 선입견 없이 받아들이는 것에 대한 이해로 총 5개 문항을 사용하였다. 공통성의 경우 민족, 인간 은 서로 다른 사회문화적 배경을 가졌을지라도 서로를 이해하기에 충분한 문화적, 사회적 유사성을 지니고 있다는 것에 대한 이해로 총 5개의 문항을 사용하였다. 다문화 이해 측정 도구의 문항 유형은 자아존중감 측정 유형과 같다(Table 5).
Table 5.
Composition of multicultural understanding measurement and reliability coefficient.
Sub-factors Question items Number of items Cronbach α

Diversity 1, 4, 7, 10, 13 5 .697
Relativity 2, 5z, 8z, 11z, 14z 5 .704
Commonality 3, 6, 9, 12, 15 5 .814
Total 15 .832

z inverse operation

4) 다문화 태도 설문지

4) 다문화 태도 설문지

다문화 태도에는 개방성, 수용성, 융통성의 3개의 변인이 포함되 어 있으며, 이를 측정하기 위하여 Min(2009)의 연구에서 사용된 도구로 15문항으로 구성되어 있다. Min(2009)의 연구에서 Cronbach α 계수는 Table 6과 같이 나타났으며 개방성의 경우 자 신과 다른 문화에 대하여 거부감 없이 생각하며 자신과 다르지만 다른 문화가 우리 사회에 존재하는 것을 자연스럽게 생각하는 것으 로 총 5개의 문항을 사용하였고, 수용성은 자신과 다른 문화를 인정 하며 어울려 함께 살아가려는 성향으로 총 5개의 문항을 사용하였 다. 융통성의 경우 세계 속의 한국인으로서 다른 문화를 존중하는 마음과 자세를 가지고 공동체 의식을 함양하는 것으로 총 5개 문항 을 사용하였다. 다문화 태도 측정도구의 문항 유형은 자아존중감 측정 유형과 같다(Table 6).
Table 6.
Composition of multicultural attitude measurement and reliability coefficient.
Sub-factors Question items Number of items Cronbach α

Openness 1, 4, 7, 10, 13 5 .841
Receptivity 2z, 5, 8z, 11, 14 5 .759
Flexibility 3, 6, 9, 12z, 15 5 .772
Total 15 .900

z inverse operation

5) 학습지

5) 학습지

본 연구에서 원예요소의 활동이 한 차시에 이루어지는 활동 보 다 관찰 활동처럼 시일이 요구되는 활동이 많아 관찰일지 형태의 학습지를 구성하였다. 이때 모든 학습지는 다문화 내용요소와 관련 된 생각과 내면화 정도를 알아볼 수 있는 내용으로 구성하였으며 분석은 아동 개개인이 정리한 학습지를 통해 드러난 주제를 중심으 로 정리하였다. 자아존중감 모형과 공감과 배려 모형의 각 프로그 램별로 구성하여 사용한 학습지의 주요 내용은 Table 7과 같다.
Table 7.
Main contents of study papers by each programs.
Category Factor Program Main contents of study papers
Self esteem Self identity Seeds holding its life Similarities of seeds and me
The power of kidney bean Thoughts and feelings after seeing sprouts of kidney bean appearing through gyps (comparing with multicultural home friends)
Wintering Thinking about people getting to adapt to unfamiliar environment by observing plants struggling to survive through wintering
Propagation of cuttings Thinking things to do for weak plants to adapt to the environment
Who am I? Writing down thoughts and attitude regarding friends different or special (multicultural) from me
Classification of self-love and self- nterest, self-realization Separately and together-making terrarium Writing down understandings of friends different from me or those adapting to new environment, and attitude required
20 days daikon grow-up report Feelings and thoughts towards 20 days daikon comparing its first and grown-up state (comparing with multicultural home friends)
Sympathy and caring Sympathy & empathy Friend of grass doll A letter to the friend of grass doll
Caring based on respect I am your guardian angel Writing things you take care of plants as a guardian angel and feelings when connecting to real friends in your life
Prejudice and discrimination Order of plant society Things you get after studying Fibonacci series from plants (Writing down thoughts when connecting with human dignity and equality or situations relating to our real lives, and things you can do for people discriminated)
연구 방법
연구 방법

1) 양적 분석

1) 양적 분석

본 연구의 자료 분석을 위해 SPSS 12.0 프로그램과 SPSS 통계 프 로그램을 이용하여 다음과 같이 분석하였다. 첫째, 연구대상의 일반 적인 특성과 연구변인의 특징을 이해하기 위하여 빈도분석 및 기술통 계분석을 실시하였다. 둘째, 측정도구의 신뢰도를 검증하기 위해 Cronbach α 계수를 산출하였다. 셋째, 개인적 특성에 따른 연구 변인 의 차이를 알아보기 위하여 대응포본 t 검정에 의해 비교 분석하였다.

2) 질적 분석

2) 질적 분석

본 연구에서 각 프로그램과 연계된 내용의 활동지를 학생들이 작성 하게 하여 자아존중감, 공감과 배려, 다문화 이해 및 태도와 관련된 내 용을 내면화하기 위해 학생들이 생각을 정리한 부분을 내용 요소 및 대 주제별로 구분하여 각 프로그램 별 학습지에 의한 대표내용으로 분석 하였다. 아동들의 프로그램별 반응을 수집, 분석하였고, 또한 연구자 의 관찰내용을 바탕으로 학생들의 변화와 소감을 정리, 분석하였다.
결과 및 고찰
결과 및 고찰
다문화 이해교육용 원예활동 프로그램이 자아존중감에 미치는 효과
다문화 이해교육용 원예활동 프로그램이 자아존중감에 미치는 효과
다문화 이해교육용 원예활동 프로그램이 초등학생의 자아존중 감에 미치는 효과를 알아보기 위해 사전 ․사후 검사를 실시한 결과 전반적으로 프로그램 참여 이전보다 참여 이후에 자아존중감이 유 의미하게 증가한 것으로 나타났다(t=5.68, p=0.0000). 하위 영역 별로 살펴보면 일반적 자아존중감(t=4.31, p=0.0001)과 사회적 자아존중감(t=4.56, p=0.0001) 가정적 자아존중감(t=2.18, p= 0.0195) 학교적 자아존중감(t=6.32, p=0.0000)에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타나 다문화이해교육용 원예활동 프로그램이 초등학생의 자아존중감에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다(Table 8).
Table 8.
Comparison of pre- and post- test results of self-esteem.
Group Mean SD Samples t p

Pre general self-esteem 33.78 5.68
Post general self-esteem 37.63 5.11 27 4.3072*** 0.0001

Pre social peer self-esteem 31.15 6.47
Post social peer self-esteem 35.96 3.86 27 4.5559*** 0.0001

Pre home parental self-esteem 35.52 6.96
Post home parental self-esteem 37.96 4.89 27 2.1750* 0.0195

Pre school academic self-esteem 28.48 3.64
Post school academic self-esteem 33.22 3.65 27 6.3185*** 0.0000

Pre Total 128.93 18.83
Post Total 144.78 15.08 27 5.6780*** 0.0000

* p<0.05

*** p<0.00

또한 본 연구 결과는 Yoon(2001), Jang(2012)의 원예활동이 자아존중감에 긍정적인 영향을 미쳤다는 연구결과 및 원예활동에 의해 자신감과 자부심 증가, 자제력 증가, 창의력과 자아표현을 계 발되었다는 연구(Son et al, 2002)와 동일한 결과로서 주로 식물번 식과 같은 원예활동을 통해 생명 존중감 향상, 식물의 환경에 대한 적응 및 삶에 대한 긍정적 사고 등이 증가되어 아동들의 자아존중 감 향상에 도움을 줄 수 있었음을 고려하게 하였다. 또한 특히 본 논 문에서 가정, 사회 및 학교적 존중감 모두에서 유의미한 자아존중 감 향상을 보임으로서 원예활동은 특히 아동 자존감을 형성하기 위 한 전 영역에 걸쳐 효과적임을 알 수 있었다.
또한 이와 관련하여 Na(2006)의 경우 인종과 성, 계급의 편견 을 없애는 반편견 교육으로 아동 자아존중감 향상이 매우 의미 있 음을 연구한 바 있다. 즉, 다문화 교육도 편견과 반편견에 반한 행 동이 주요 목표이기 때문에 본 연구를 통해 얻는 아동의 긍정적인 자아존중감 향상이 다문화 이해에 매우 도움이 될 것으로 고려되 었다.
이러한 결과는 교실 원예활동 프로그램이 아이들의 자아존중감 및 또래관계에 긍정적인 영향을 미친다는 Song(2008)의 연구결과 와 초등학생의 자아존중감과 다문화 태도의 관계에서 다문화 태도 를 향상시키기 위해서는 초등학생의 자아존중감이 영향을 미친다 는 것을 확인한 Jang(2012)의 연구결과와도 연관성이 있는 유의미 한 결과이다.
다문화 이해교육용 원예활동 프로그램이 공감과 배려에 미치는 효과
다문화 이해교육용 원예활동 프로그램이 공감과 배려에 미치는 효과
다문화 이해교육용 원예활동 프로그램이 초등학생의 공감과 배 려에 미치는 효과를 알아보기 위해 사전∙사후 검사를 실시한 결과 전반적으로 프로그램 참여 이전보다 참여 이후에 배려와 공감 지수 가 유의미하게 증가한 것으로 나타났다(t=3.04, p=0.0026). 하위 영역별로 살펴보면 인지적 영역(t=3.72, p=0.0005) 정서적 영역 (t=2.58, p=0.0080)에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으 로 나타나 다문화 이해교육용 원예활동 프로그램이 초등학생의 공 감과 배려에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있었고 행동적 영역 에서는 통계적으로 유의미한 차이가 없었다(Table 9).
Table 9.
Comparison of pre- and post- test results of empathy and caring
Group Mean SD Samples t p

Pre-test Cognitive domain 41.44 6.60
Post-test Cognitive domain 46.41 5.97 27 3.7238*** 0.0005

Pre-test Emotional domain 38.78 7.76
Post-test Emotional domain 41.96 5.21 27 2.5775** 0.0080

Pre-test Conductive domain 27.67 2.57
Post-test Conductive domain 27.52 2.94 27 -0.2210 0.4134

Pre Total 107.89 13.49
Post Total 115.89 12.43 27 3.0436** 0.0026

** p<0.01

*** p<0.001

이는 주로 원예교육 활동의 가장 큰 특성으로서 자신외에 돌보 는 정을 느낄 수 있는 식물재배활동을 통해 배려심을 증가시킬 수 있었고 나 이외의 생명에 대한 공감과 이해가 깊어짐에 따른 결과 로 고려되었다. 그러나 행동적 영역에 까지 유의미한 효과가 없었 던 결과는 내면화까지는 원예교육의 효과가 다소 시간이 걸릴 수 있음을 알 수 있게 하는 결과로 보다 지속적이고 장기적인 원예활 동이 필요함을 시사한다고 판단한다.
이러한 결과는 원예활동 프로그램은 많은 사회적 상호작용의 기 회를 제공해 주는데, 공동의 원예활동을 통해 효과적으로 협력하고 분업하고, 의사소통하는 방법을 습득할 수 있게 된다(Suh et al., 2000)는 연구결과와 맥락을 같이하며 또한 Yoon(2005)의 연구에 서 교실원예 수업이 사회성에 긍정적인 영향을 미친다는 연구결과 와 유사하다.
다문화 이해교육용 원예활동 프로그램이 다문화 이해에 미치는 효과
다문화 이해교육용 원예활동 프로그램이 다문화 이해에 미치는 효과
다문화 이해교육용 원예활동 프로그램이 초등학생의 다문화 이 해에 미치는 효과를 알아보기 위해 사전․사후 검사를 실시한 결과 Table 8과 같이 전반적으로 프로그램 참여 이전보다 참여 이후에 다문화 이해가 유의미하게 증가한 것으로 나타났다(t=6.92, p= 0.0000). 하위영역별로 살펴보면 다양성(t=1.80, p=0.0415) 상대 성(t=8.66, p=0.0000) 공통성(t=3.70, p=0.0005)에서 통계적으 로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타나, 다문화 이해교육용 원예 활동 프로그램이 초등학생의 다문화 이해에 긍정적인 영향을 미쳤 음을 알 수 있다. 이러한 결과는 프로그램에 활용된 다양한 원산지 의 식물에 대한 이해, 서로 다른 형태의 식물들의 어울림과 조합을 통한 식물 재배활동 및 각기 다른 식물들의 다양한 쓰임새 등을 이 해하면서 다문화 이해에 필수적인 다양성, 상대성 및 공통성에 대 한 아동들의 사고가 깊어 진 결과로 고려되었다(Table 10).
Table 10.
Comparison of pre- and post- test results of multicultural understanding.
Group Mean SD Samples t p

Pre Diversity 21.26 3.13
Post Diversity 22.37 2.24 27 1.8028* 0.0415

Pre Relativity 15.70 1.96
Post Relativity 21.30 2.63 27 8.6637*** 0.0000

Pre Commonality 20.85 2.81
Post Commonality 23.07 2.25 27 3.7041*** 0.0005

Pre Total 57.81 6.10
Post Total 66.74 6.23 27 6.9203*** 0.0000

* p<0.05

*** p<0.001

또한 이러한 결과는 Lee(2012)의 다문화 아동의 원예활동의 특 성을 분석한 연구에서 내국인 아동과 다문화아동의 선호식물과 활 동이 다른 것으로 나타난 것처럼 아동들이 식물의 다양성의 이해를 통해 인종과 문화의 다양성을 투영하고 쉽게 이해하는데 도움을 준 다고 판단하였다.
다문화 이해교육용 원예활동 프로그램이 다문화 태도에 미치는 효과
다문화 이해교육용 원예활동 프로그램이 다문화 태도에 미치는 효과
다문화 이해교육용 원예활동 프로그램이 초등학생의 다문화 태 도에 미치는 효과를 알아보기 위해 사전․사후 검사를 실시한 결과 Table 10과 같이 전반적으로 프로그램 참여 이전보다 참여 이후에 다문화 태도가 유의미하게 증가한 것으로 나타났다(t=8.14, p= 0.0000). 하위영역별로 살펴보면 개방성(t=5.24, p=0.0000) 수용 성(t=7.86, p=0.0000) 융통성(t=5.94, p=0.0000)에서 통계적으 로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타나, 다문화 이해교육용 원예 활동 프로그램이 초등학생의 다문화 태도에 긍정적인 영향을 미쳤 음을 알 수 있다.
이러한 결과는 다양한 원산지의 식물재배와 생활사 관찰, 다양 한 식물들의 생활 속 쓰임새의 깨달음과 필요성 인식 및 다양한 식 물들에 대한 공통적인 생명에 대한 소중함 등을 목표로 했던 다문 화 이해용 원예교육 프로그램들의 교육적 효과로 인해 다문화에 대 한 개념이 개방되고 다문화를 받아들이는 수용성과 융통성의 폭이 넓어지며 전반적인 다문화 태도 변화에 영향을 미쳤을 것으로 고려 되었다(Table 11).
Table 11.
Comparison of pre- and post- test results of multicultural attitude.
Group Mean SD Samples t p

Pre Openness 17.70 3.38
Post Openness 21.07 2.96 27 5.2411*** 0.0000

Pre Receptivity 16.89 2.56
Post Receptivity 21.33 2.63 27 7.8563*** 0.0000

Pre Flexibility 18.15 2.46
Post Flexibility 21.52 2.64 27 5.9362*** 0.0000

Pre Total 52.74 6.90
Post Total 63.93 7.17 27 8.1382*** 0.0000

*** p<0.001

다문화 이해교육용 원예활동에 대한 학습지 분석 결과
다문화 이해교육용 원예활동에 대한 학습지 분석 결과
프로그램별 학습지에 의한 내용 분석 결과 대표 내용은 Table 12, 13과 같다. Table 12에서 자아존중감 모형의 원예활동 프로그 램은 생명의 의미를 이해, 생명의지 체험, 나의 특성 파악하기 등의 자아정체성과 자기애와 이기심의 구분, 자아실현 등의 자아존중감 내용요소를 향상시키는데도 도움이 됨을 알 수 있었다. 또한 자신 들의 생각과 행동을 다문화 친구처럼 자신보다 어려운 환경의 친구 들에 대한 생각과 태도를 반성해 보고 다짐하는 내용이 많은 것으 로 보아 초등학생들의 바람직한 태도를 길러주는데 영향을 미침을 알 수 있다. Table 13의 공감과 배려 모형의 원예활동 프로그램은 같음과 다름의 의미, 배려와 강요의 차이, 편견과 차별의 문제점, 인 간의 존엄성과 평등 이해하기 등 공감과 배려의 내용요소를 향상시 키는데도 도움이 되지만 여기서도 자신들의 생각과 행동을 반성해 보고 특히 다문화 친구들처럼 자신보다 어려운 환경의 친구들에 대 한 태도를 반성해 보고 다짐해 보는 내용들이 많은 것으로 보아 초 등학생들의 바람직한 태도를 길러주는데 영향을 미침을 알 수 있었 다. 따라서 다문화 통합교육용 원예활동은 초등학생들의 자아존중 감과 공감과 배려 지수를 길러주는 인성교육에 도움이 되고 다문화 이해와 바람직한 다문화 태도를 길러주는데 영향을 미침을 알 수 있다.
Table 12.
Contents analysis by study papers of self-esteem program.
Factor Theme Program Key contents of study paper
Self identity Understanding the meaning of life 1. Seeds holding its life
  • Appearing of buds from seeds looking like dead

  • Preciousness of life in the tiny seeds

  • Marvel of life

  • Value and right to be protected of tiny seeds

2. The power of kidney bean
  • Surprising power of kidney bean’s buds breaking through gyps

  • Amazing willpower of plants towards life

  • Preciousness of small lives

  • Should protect small lives

  • Should follow the example of kidney beans’ life will

  • People should follow the strong will of kidney beans.

  • Should not ignore the life of tiny sprouts.

Experiencing the willpower of lives 3. Wintering
  • Very small plants try hard to survive.

  • People also struggle to survive regardless of place or environment

  • The life will of various plants is moving.

  • The endeavor of small plants is the same with that of people living in unfamiliar environment.

4. Propagation of cuttings
  • Adaptation to new environment is required.

  • Like the new life of plant cut its stem, we should help new lives of multicultural home friends.

  • Like the plants adaptation, we should help friend who try to adjust to new environment.

  • Like the adaptation takes time, multicultural home friends take their time to be familiar with new environment. We should wait for them.

Finding myself 5. Who am I?
  • Should find friends’ strong points.

  • Like plants, people have their own strong points.

Classification of Self- love and Self- interest Overcoming psychological selfishness 6. Separately and together-making terrarium
  • Friends in multicultural home need help to adapt to the environment like plants.

  • Like terrarium, living with diverse people is important.

7. 20 days daikon grow-up report
  • Should help multicultural home friends to grow fast like the 20 days daikon.

  • Proper interval is required for daikon to grow up. It is the same with people

  • Even good environment requires endeavor as well.

  • 20 days daikons look similar with our lives.

Self realization Understanding the meaning / goal of life 8. Weeds medicinal plants Flower
  • Weeds can be any plants,

  • People have their own values.

Table 13.
Contents analysis by study papers of empathy & caring program.
Factor Theme Program Key contents of study paper
sympathy & empathy Understanding meanings of commonality and difference 9. My favorites
  • Each plants prefer different environments.

  • People also prefer different environments. Understanding this is that we understand multicultural home friends.

Sympathy and empathizing 10. Becoming a plant
  • When plants are harassed, they hurt like human

  • Understanding the pain of plants by becoming a plant in role playing.

11. Friend of Grass doll
  • Grass dolls with different colors remind of friends with different skin colors.

  • When meeting new friends, feel awkwardness and shame.

Caring based on respect Understanding difference between caring and impelling 12. I am your guardian angel
  • Indifference hurts plant as well as human.

  • Need to give interest to all people.

  • If caring friends like it to plants, friendship grows.

Prejudice and discrimination Finding problems of prejudice and discrimination 13. Beautiful flower, edible flower
  • Getting to know various uses of flowers.

  • Flowers as well as friends can be different according to perspectives.

Understanding dignity and equality of human 14. Order of plant society
  • Getting to know that plants care each other through Fibonacci series of plants.

  • Consider one’s selfishness ashamed.

  • Should learn caring and concession like plants.

적요
적요
본 연구의 목적은 다문화 이해교육용 원예활동 프로그램을 개발 하여 다문화 가정 아동이 아닌 일반가정 초등학생들에게 적용하여 그 효과성을 분석하고,‘다문화 이해교육용 원예활동 매뉴얼’을 일 반화 하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 농촌진흥청)에 서 개발한‘다문화 통합교육용 원예활동 매뉴얼’(NAFC, 2008)에 근거하여 자아존중감 모형 8회기, 공감과 배려 모형 6회기로 총 14 회기의 다문화이해교육용 원예활동 프로그램을 재구성하였다. 본 연구에 사용한 프로그램은 자아존중감 범주의 자아정체성, 자기애 와 이기심의 구분, 자아실현 3개의 내용요소로, 공감과 배려 범주의 sympathy 와 empathy, 존중에 근거한 배려, 편견과 차별 3개의 내 용요소로 구성하였다. 초등학교 6학년 학생 27명(남 15명, 여 12 명)을 대상으로 다문화 이해교육용 원예활동 프로그램을 적용하였 고 자아존중감, 배려, 다문화 이해, 다문화 태도 사전-사후 설문 검 사를 실시하였다. 본 연구에서 실험한 사전․사후 검사 결과는 자아 존중감(t=5.68, p=0.0000), 공감과 배려(t=3.04, p=0.0026), 다문 화 이해(t=6.92, p=0.0000), 다문화 태도(t=8.14, p=0.0000)에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과를 통한 결론은 다문화 이해교육용 원예활동 프로그램은 초등 학생의 자아존중감, 배려, 다문화 이해, 다문화 태도에 긍정적인 영 향을 미쳤음을 알 수 있었고. 본 프로그램이 단기적인 활동이었기 때문에 배려의 하위 영역인 행동적 영역의 변화에는 영향을 미치지 못한 것으로 보인다.
REFERENCES
REFERENCES

1. Ahn, K.S, D.K Kim, H.E Kim, H.Y Kim, C.E Park, C.H Lee, I.S Jang. Issues and tasks for multicultural education 2008;Seoul Korea. Hakjisa;

2. Barrett, M.D, E Buchanan-Barrow. Children's understanding of society studies in developmental psychology 2005;London England. Routledge;

3. Byun, S.Y, K.W Son. Analysis of morality of multicultural family children and needs of multicultural virtue. Ethics Education Research 2011;26:137-166.

4. Choi, B.G, G.Y Jeon. A study on the development of the self-esteem inventory(1). Family and Environment Research 1993;31(2):41-54.

5. Davis, S.L, S.J Finney. A factor analytic study of the crosscultural adaptability inventory. Educational and Psychological Measurement 2006;66(2):318-330.
[Article]
6. Jang, S.M Multicultural understanding of elementary students and relationship between self-esteem and multicultural attitude. PhD Diss. Chonbuk National Univ. Jeonju Korea 2012;

7. Jang, Y.H, H.J Kim, J.A Uhm, J.Y Kwon. Developing support programs exploit direction regarding early life low-income group and multicultural home children. Ministry of Education & Human Resources Development Seoul Korea 2007;

8. Kim, H.H, K.Y Kim. Development of self-esteem inventory for children in Korea. Family and Environment Research 1996;34:1-12.

9. Kim, I.S, M.J Kim, G.S Han. Married female immigrants’ cultural conflict experience and policy implication to enhance communication. Korean womens development institute Seoul Korea 2006;

10. Kwack, H.R, S.Y Byun, K.W Han, Y.J Jang, H.E Lee, J.S Choi. Manuals of horticultural activities for education of understanding multi-cultures 2013;Suwon Korea. Rural development administration;

11. Kwon, H.J Sustaining effects of horticultural therapy program on parents-children communication and self-expression of children in multi-cultural family. MS Theisis Dankook Univ. Seoul Korea 2012;

12. Lee, H.Y Analysis of plant, horticultural activity characteristics and preference of multicultural children. MS Thesis Seoul National University of Education Seoul Korea 2012;

13. Lee, J.B International marriage family adolescent schooling and issues. International symposium for migrant family youth policy establishment 2008;Seoul Korea. Rainbow Adolescent Center & National Youth Policy Institute;

14. Lee, Y.S, S.H Kim. Development of a care scale for elementary school students. Counseling Research 2009;10(4):2479-2493.
[Article]
15. Min, K.S Influence of multicultural education program employing fairy tale on understanding and attitude on multiculturalism to elementary students. Elementary Education Research 2009;16(2):41-58.

16. Na, M.J Effect of anti-prejudice educational activities through literary approach on elementary students’self-esteem and interpersonal relationship. MS Thesis Sungkonghoe Univ. Seoul Korea 2006;

17. NAFC National Association for Multicultural Education. http://www.nameorg.org/resolutions/definition.html 2008;
[PubMed]
18. Sercu, L Assessing intercultural competence: A framework for systematic teat development in foreign language education and beyond. Intercultural Education 2004;15(1):73-90.
[Article]
19. Seul, D.H Kosian case study of children growth and environment. Korean Education 2005;32(3):61-83.

20. Song, D.Y Effect of class horticultural activity program on children self-esteem and peer relationship. MS Thesis Cheongju National Univ. of Educationol. Chengju Korea 2008;

21. Suh, J.G, J.S Lee, B.W Kwak, H.R Kwak, H.K Lee. Horticultural therapy 2000;Chunan Korea. Dankook Univ. Press;

22. Yoon, S.G The effect of plant-culture working on changes in children’s personality. MS Thesis Seoul National University of Education Seoul Korea 2001;

23. Yoon, H.L Effect of The classroom horti -cultural program on elementary school student's personality and self-awareness. MS Theisis Cheongju National Univ. of Education Cheongju Korea 2005;

Go to Top